De bedste forlårs øvelser

Hvis du gerne vil have en krop, der er både stærk og symmetrisk, er det vigtigt, at du træner alle dine muskelgrupper. Det gælder naturligvis også dine forlår. Derfor er det vigtigt, at du inkluderer forlårs øvelser i dit træningsprogram.

Der findes en lang række forskellige øvelser, som du kan træne, når du gerne vil styrke dine forlår. Det er en god idé at veksle mellem de forskellige øvelser, så du får trænet dine forlår på forskellige måder. Du kan læse meget mere om forlårs øvelser, og hvilke du bør vælge, i det følgende.

De forskellige forlårs øvelser

Som nævnt findes der mange forskellige forlårsøvelser. Blandt andet kan du vælge at træne følgende øvelser:

  • TRX Squat
  • Hack Squat
  • Side Step Up
  • Benpres
  • Back Squat med hæle hævet
  • Goblet Squat
  • Walking lunges
  • Standing lunges
  • Reverse lunges
  • Split squat

Samt mange andre øvelser.

Hvilke forlårsøvelser skal jeg vælge?

Måske tænker du, at det virker ret uoverskueligt med alle disse øvelser. Måske kan du ikke helt gennemskue, hvilke øvelser du skal vælge. Her er det vigtigt, at du først og fremmest kigger på, hvilken type program du kører. Det er nemlig vigtigt, at du har et træningsprogram, hvis du gerne vil se resultater fra din træning.

Til dig med et full-body-træningsprogram

Hvis du har et såkaldt full-body-træningsprogram, bør du altid vælge enten en form for squat eller split squat. Det skyldes, at squat er en såkaldt helkropsøvelse, der træner mange flere muskelgrupper end blot dine forlår. Derfor er det vigtigt at inkludere squat i dit full-body-træningsprogram.

Til dig med 2-split eller højere antal split

Hvis du i stedet har et såkaldt 2-split-træningsprogram, eller hvis du har endnu flere splits i dit træningsprogram, bør du både vælge en form for squat, en uni-lateral-øvelse samt en maskinøvelse. På den måde får du nemlig trænet dine forlår på flere forskellige måder, hvilket vil give dig de bedste resultater.

Få hjælp af en veluddannet coach

Hvis du gerne vil se nogle gode resultater af dit hårde arbejde, bør du få en veluddannet coach til at udarbejde dit træningsprogram. Det er nemlig vigtigt, at dit træningsprogram bliver optimeret hver til hver tredje måned. På den måde undgår du, at din fremgang stagnerer. Derudover er det også vigtigt, at øvelserne altid er optimalt sammensat til netop din krop, så du får trænet din krop korrekt. Det kan en veluddannet træningscoach hjælpe dig med.