Har din familie også en travl og stresset hverdag?

Så er du højst sandsynligt ikke alene. Flere og flere danskere melder hver dag om, at deres dag er stresset. Det kommer naturligvis af, at vi i højere og højere grad bliver påvirket uanset hvor vi er.

Om det er på sociale medier, et digitalt spil eller for den sags skyld i TV’et. Derudover spiller arbejde, skole, hobby og hvad det nu kan være også en stor rolle.

Med andre ord er der rigtig mange ting som påvirker familien derhjemme. Derfor bliver det ikke mere nemt, når man er fire til fem familiemedlemmer, da det jo netop skaber endnu flere forskellige udfordringer.

Heldigvis er der løsninger på alt, og man kan vende sin stress til noget positivt. Hvis man planlægger, strukturerer og analyserer, kan man nå rigtig langt uden at skulle lade stressen bliver til noget permanent.

Ordet stress bliver nok også brugt forkert i disse tider. Der er nemlig en stor forskel på at “føle sig stresset” og “føle at man har travlt”. Stress er jo sådan set en decideret sygdom som kan have fatale konsekvenser, og i værste fald føre til depression og mange andre sygdomme.

Hvordan bliver man god til at passe på sig selv?

På grund af ovenstående har vi derfor her prøvet at samle nogle gode råd til, hvordan du kan sørge for at passe på dig selv i din hverdag, og dermed være et bedre familiemedlem:

  • Lyt til din krop hele tiden

  • Planlæg din uge ned til mindste detalje, hvis du har en meget hektisk uge

  • Prøv at sætte nogle overordnede mål for fremtiden

  • Spis sundt og gerne plantebaseret

  • Husk at styrketræn og lav konditionstræning

  • Undgå alkohol og få nok søvn

  • Overvej eventuelt at sige, at alle digitale medier skal slukkes 22:30 hver dag

  • Prøv meditation, yoga eller for den sags skyld floating Aarhus

  • Snak om dine følelser og situation med dine venner, kollegaer eller familie

Ovenstående er i hvert fald med til at skabe et rigtig stærkt fundament, som sikrer at du bliver et langt bedre familiemedlem.