Sådan får du børnene til at sove bedre om natten

Søvn er vigtigt. Uanset om du så er voksen eller barn, så har du brug for hvile. Men netop med børnene er det faktisk også vigtigt for deres udvikling. Det er bare ikke altid helt nemt at få børnene til at sove tungt og godt. Hvis du derfor oplever problemer med dine børn og deres søvn, så kan du læse med her. Så kan du nemlig få nogle gode råd med på vejen til at hjælpe den gode søvn på vej. Det vil både du og dit barn blive glade for i længden.

En god seng

For det første så vil en god seng kunne gøre en hel masse. Dit barn skal nemlig have et godt sted at sove, hvis han eller hun skal kunne sove ordentligt.

Selvom dit barn måske skal have en større seng efter nogle år, så er en god seng alligevel en investering, der kan betale sig.

Det vigtigste, du kan se på, når det kommer til sengen, er selve madrassen. Den sørger nemlig både for, at dit barn ligger rart og komfortabelt, og så for at kroppen bliver støttet og holdt oppe på den rigtige måde om natten.

Hvis du gerne vil skabe lidt ekstra komfort i dit barns seng, så prøv en kapok rullemadras. Den vil nemlig give et ekstra lag af komfort. Sådan vil dit barn føle sig godt tilpas hele natten.

Skab gode sengetidsrutiner

En stor del af det at sove godt kommer også med gode sengetidsrutiner. For med de rette rutiner vil dit barn være bedre forberedt på, at han eller hun nu skal sove.

For det første så skal du helst pakke al elektronik væk før sengetid. Måske er dit barn vant til at ligge og se på en skærm inden sengetid. Det er bare ikke sundt. For det lys, der kommer fra skærmen, holder dit barn vågen. Når du pakker elektronikken væk, så vil det altså blive nemmere at falde i søvn.

Derudover er det også vigtigt at finde gode måder at komme ned i gear på. Alle børn er forskellige. Derfor kan det være forskelligt, hvad der lige virker for dit barn. Men det er vigtigt at skabe ro omkring sengetid.

Skab for eksempel ro således:

  • Ingen lektier op til sengetid

  • Spis aftensmad tidligere på aftenen

  • Læs højt for dine børn og brug tiden på at slappe af