Det handler om at tænke på familiens sundhed

Det er ikke nogen hemmelighed, at der i dag er mange familier, der har lidt en tendens til at glemme hinanden, hyggen og sundheden. Det er noget, der er er sket som følge af den travle hverdag, der er en del af den trivielle arbejdsdag. Og det er ærgerligt.

Hygge og samvær skal ikke nedprioriteres

Når man har så travlt, at man er nødt til at løbe fra den ene aftale for blot at opleve, at man kommer for sent til den næste, er det svært at have mere overskud tilbage, når man kommer hjem og egentlig burde værne om sin familie. Derfor bliver hyggen ofte nedprioriteret, og der er heller ikke tid til at tænke på, at sundheden skal være en del af det normale liv.

Det er de letteste løsninger

Det betyder, at det er lettere at bestille mad udefra eller måske blot at bikse noget hurtigt sammen, og så er det også meget mere afslappende at sætte sig i sofaen og se TV, når man skal koble fra frem for at løbe en tur, lege en leg eller spille et spil.

Gå ikke på kompromis med familien

Det er dog noget, der skal laves om på, idet familien er det vigtigste, vi alle har. Derfor er det ikke en, som vi må gå på kompromis med. Du skal derfor sørge for at have tid og overskud til den, hvorfor det måske er en nødvendighed at skrue lidt ned for arbejdet og den stress, der er forbundet hermed.

Lav sund mad sammen

Det betyder, at du skal lade arbejde være arbejde, mens du er der, mens du skal ligge det fra dig, når du kommer hjem. Her skal du sørge for at hente dine børn tidligt fra institutionen og hygge dig sammen med dem. Det kan I for eksempel gøre ved at lave noget lækkert mad sammen eller være aktive sammen.

Brug tiden

Børn elsker at lave mad sammen med deres forældre, og derfor skal I bare have gang i gryder og pander. På den måde er det også hyggeligere at tilberede noget sundt og nærende mad, hvor det ikke nødvendigvis er en selvfølge, at det hele skal gå helt vildt hurtigt med at få færdiggjort.

Vær aktive

Dernæst skal I bruge tid sammen på at hygge jer inden for nogle aktive rammer. Det kan I gøre ved at tage i svømmehallen, gå en tur med hunden, hoppe op på cyklerne eller rulle afsted på rulleskøjterne. Der er her mange muligheder, og det er noget, I alle både mentalt og fysisk vil have rigtig godt af.

Skær ned på rygning

Det handler også om at skære ned på de andre skadelige ting, der kan være med til at tage energien fra dig i hverdagen. Det kan for eksempel være rygning. Et rygestop kan med fordel starte med en e-cigaret, der er knap så skadelig og knap så dyr. Og så vil du opleve, hvordan din fysiske tilstand bliver meget bedre.