Guide: Sådan håndterer du piskesmæld

Står I, eller bare en i jeres familie, i den trælse situation, at vedkommende døjer med piskesmæld? Det er naturligvis ikke bare lige at gøre op med, og hvis ikke det er noget man har prøvet før, er det ikke sikkert man kender særlig meget til det. Her får I derfor en hurtig guide til hvordan I skal håndtere piskesmæld, samt hvad det egentlig er for noget.

Piskesmæld kort fortalt

Ved trafikuheld eller lignende traumer, hvor en kollision eller påkørsel medvirker at nakken kraftigt vrides forover, bagover eller begge dele, kan ofte resultere i piskesmæld bagefter. Piskesmæld påvirker de bløde dele i nakken, og er derfor ikke påvirkende mere alvorligt på eksempelvis knogler eller nerver. Det er dog ikke udelukket, at man ved et uheld, der kan forårsage piskesmæld, også kan pådrage sig alvorligere skader, og derfor skal man først og fremmest søge læge, for at man kan vide sig sikker på hvad man har. Dernæst kan man finde ud af at håndtere en hverdag med piskesmæld.

Håndteringen af det

Har man så fået konstateret af en læge, at der er tale om piskesmæld og ikke noget alvorligere, som skal håndteres eksempelvis ved en operation, kan man gøre en del ting selv. Der hersker bred enighed om at en genoptræning af nakken, er det som virker allerbedst for piskesmæld. Det handler om at tage det stille og roligt i starten, men dog alligevel at komme i gang så hurtigt som muligt. Eksempelvis kan man begynde med de hverdagsaktiviteter som man gjorde sig i før ulykken, for jo tidligere man kommer i gang, jo bedre bliver det for det længerevarende forløb. Desuden er hele ens mindset om genoptræningen også vigtig. Hvis man er bange for at bevæge nakken, eller har en følelse af angst undervejs, kan det hindre gavnligheden. Derfor er det vigtigt at man går til genoptræningen med rejst pande og gå-på-mod!