Sådan holder du dig i form

Når familien er stiftet, begynder en anderledes hverdag, hvor børn skal hentes fra børnehave og skole. Ydermere skal hverdagen passe sammen med dit arbejde. Hvis du førhen har dyrket regelmæssig motion og gerne vil i gang, kan det virke uoverskueligt. Dog handler det om at finde en motionsform, som du kan lide at dyrke.

Råd til at holde dig i form

  1. For at komme ordentligt i gang med at danne et godt fundament for en god træningsrutine, skal du beslutte dig for, hvad målet for træningen skal være. Ønsker du at tabe dig, få bedre styrke eller blive sundere?

  2. At finde den rigtige motionsform, kan kræve, at du skal prøve forskellige træningsformer af. Du skal finde en aktivitet, som passer til dine behov og ønsker.

  3. Vil du gerne træne hjemme? En kondicykel kan være værd at investere i, hvis du gerne vil have pulsen op derhjemme. Find en enkel kondicykel til hjemmet, som ikke fylder for meget.

  4. Det er de små ting, som tæller. Du kan f.eks. tage børnene i hånden og gå en tur i skoven eller langs stranden. Herved får du mere motion i din hverdag.

  5. Hvis du gerne vil have en ekstra sund livsstil, kan du sammen med træningen skifte kosten ud i form af sundere alternativer. Spis frugt, grøn og grove produkter.

Motion skal være en nydelse

Motion skal ikke kun ses på kortsigt, men på længere sigt. Du skal derfor sørge for at tilpasse din træning efter, hvad du kan klare. Mange mennesker har en tendens til at gå all-in på træning i højst en måned, hvor de herefter falder tilbage til de gamle rutiner. Du skal sørge for at holde din træning ved lige og finde plads til den. Selvom det kan virke uoverskueligt at få presset en træning ind i dagligdagen, kan det lade sig gøre. Husk på, at det ikke er nødvendigt, at du træner 6 gange om ugen, men find i stedet for en tilpas mængde træningstimer for dig.

Du skal huske, at du ikke må være hård ved dig selv. Hvis du er ramt af sygdom eller lysten ikke er der en dag, skal du give dig selv lov til at holde fri.